جستجو

مقایسه دو تکنولوژی لایت هانتر و کالر هانتر | تصویر کدام بهتر است؟

کالر هانتر یا لایت هانتر
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در سال 2019، کمپانی یونی‌ویو دوربین‌های سری LightHunter خود را منتشر کرد. فناوری لایت هانتر به طور قابل توجهی کیفیت تصویر را در صحنه‌های کم نور، بهبود می‌بخشد. این تکنولوژی از کاهش نویز TDNR، سنسورهای بزرگ تصویر BSI و کاهش نویز مدار استفاده می‌کند. علاوه بر این، یونی‌ویو از یک لنز ویژه استفاده می‌کند که اجازه می دهد تا 36٪ نور بیشتری نسبت به یک لنز دوربین معمولی، به سنسور تصویر برسد.

در ادامه موضوع کیفیت تصویر در نور کم، یونی‌ویو دوربین‌های ColorHunter خود را در اواخر سال 2020 نیز معرفی کرد. یونی‌ویو با استفاده از فناوری لایت هانتر و اضافه کردن نورهای مکمل به دوربین، محصولی را ایجاد کرده است که تصویربرداری شفاف و رنگارنگ را در هر سناریویی تضمین می‌کند.

LED های کالرهانتر یونی‌ویو نور سفید خنثی (~3500K) تولید می‌کنند که آلودگی نوری را کاهش می‌دهد و دقت رنگ را تضمین می‌کند.

انتخاب دو دوربین Uniview برای تست در نور کم

به منظور مقایسه عملکرد بین دوربین‌های کالرهانتر و لایت هانتر، تصمیم گرفتیم دو دوربین محبوب UNV Turret را آزمایش کنیم.

  • دوربین لایت هانتر IPC3615SB-ADF28KM-I0 با سنسور تصویر 5 مگاپیکسلی و روشنایی لوکس 0.003 دقیقه در F1.6.
  • دوربین کالرهانتر  IPC3615SE-ADF28KM-WL-I0 دارای سنسور تصویر 5 مگاپیکسلی با مشخصات نوری و روشنایی لوکس 0.001 دقیقه در F1.0.

مقایسه و تست دوربین های لایت هانتر و کالرهانتر یونی‌ویو

به منظور مقایسه هر دو دوربین در شرایط نوری مشابه، تصمیم گرفتیم این آزمایش را در داخل خانه انجام دهیم. شرایط نور بین روشنایی کامل‌(نورپردازی داخلی) و روشنایی حداقل از یک شب خواب کوچک 2.5 لومن، متفاوت بود. این منبع نور کوچک در زاویه 180 درجه و در مقابل صحنه ما قرار داشت. فقط نور منعکس شده به تنظیمات آزمایشی ما می‌رسید.

مجموعه آزمایشی 1.5 متر پشت نور 2.5 لومن است. بدون این نور، اتاق کاملاً تاریک است.
مجموعه آزمایشی 1.5 متر پشت نور 2.5 لومن است. بدون این نور، اتاق کاملاً تاریک است.

مجموعه آزمایشی ما شامل یک تشک با پولیش حیوانات مختلف بود که طیف وسیعی از اندازه‌ها و رنگ‌ها را پوشش می‌داد. ما دوربین ها را از طریق یک انژکتور PoE تغذیه، و انژکتور را به لپ تاپ خود وصل کردیم. هر دو دوربین در تنظیمات پیش‌فرض قرار گرفتند و عکس‌های فوری با فرمت bmp از EZStation 3.0 گرفته شدند. عکس ها با استفاده از فرمت webp فشرده سازی شده‌اند، اما هیچ تغییر دیگری انجام نشده.

علاوه بر این، ما با استفاده از Sony Xperia 5 II و iPhone XS نیز عکس گرفتیم تا از عکس آن‌ها به عنوان مرجع استفاده کنیم.

نتایج – دوربین 5 مگاپیکسلی لایت هانتر IPC3615SB-ADF28KM-I0

تصویر اول – نور کامل، تمام رنگی

ابتدا چراغ‌ها را روشن کردیم تا ببینیم دوربین در محیط‌های روشن چگونه عمل می‌کند. با نورپردازی خوب، لایت هانتر 5 مگاپیکسلی مشکلی در ثبت دقیق صحنه ندارد. رنگ‌ها روشن، زنده و شبیه به آنچه در زندگی واقعی ظاهر می‌شوند، هستند. علاوه بر این، اعوجاج (Barrel Distortion) بسیار کمی به سمت مرکز لنز وجود دارد.

تصاویر زیبا، واضح و رنگارنگ از دوربین 5 مگاپیکسلی لایت هانتر در شرایط نوری مطلوب!
تصاویر زیبا، واضح و رنگارنگ از دوربین 5 مگاپیکسلی لایت هانتر در شرایط نوری مطلوب!

تصویر دوم – چراغ خاموش، نور مادون قرمز روشن

در مرحله بعد، چراغ‌ها را خاموش کردیم و تنها نور 2.5 لومن، به روشن شدن صحنه کمک می‌کند. متأسفانه، این برای دوربین برای ماندن در حالت روز، کافی نبود. IR داخلی روشن شد و صحنه به سیاه و سفید تغییر کرد. بهتر است خودتان در تصویر زیر ببینید:

چراغ خاموش، نور مادون قرمز روشن دوربین یونی ویو
چراغ خاموش، نور مادون قرمز روشن

تصویر سوم – چراغ خاموش، نور مادون قرمز خاموش

در آخرین عکس ما از لایت هانتر 5 مگاپیکسلی، دوربین را بصورت دستی در حالت روز قرار دادیم تا ببینیم چقدر نور می تواند جمع آوری کند. با رسیدن نور منعکس شده از منبع 2.5 لومن به صحنه، کمتر از 1 لوکس نور به دوربین یونی‌ویو می‌رسد. اگرچه نویز زیادی در تصویر می‌بینیم، اما هنوز اطلاعات رنگی کافی برای تشخیص رنگ های قرمز، آبی و سبز وجود دارد.

با خاموش بودن چراغ‌های مادون قرمز، می‌توانیم ببینیم که کیفیت تصویر دوربین لایت هانتر در شب چقدر است!
با خاموش بودن چراغ‌های مادون قرمز، می‌توانیم ببینیم که کیفیت تصویر دوربین لایت هانتر در شب چقدر است!

نتایج – دوربین 5 مگاپیکسلی کالرهانتر (IPC3615SE-ADF28KM-WL-I0)

تصویر اول – نور کامل، تمام رنگی

دومین دوربینی که ما آزمایش کردیم، کالرهانتر 5 مگاپیکسلی بود. اولین عکس با چراغ روشن گرفته شد. در اینجا، نتایجی را مشاهده می‌کنیم که بسیار شبیه به دوربین قبلی است: تصویر رنگارنگ، جزئیات واضح، و اعوجاج (Distortions) کمی به سمت مرکز دید تصویر.

دوربین 5 مگاپیکسلی کالرهانتر (IPC3615SE-ADF28KM-WL-I0)

تصویر دوم – چراغ‌ها خاموش، LED سفید روشن

برای اینکه واقعاً تفاوت بین لایت هانتر و کالرهانتر را ببینیم، به یک محیط تاریک نیاز داریم. برای آزمایش دوم، چراغ ها را خاموش کردیم و به دوربین اجازه دادیم تا به حالت شب برود. در حالت شب، LED های سفید دوربین روشن می‌شوند تا نور بیشتری ارائه دهند.

این به ما تصویری داد که تماشای آن بسیار دلپذیر بود و پیشرفتی عظیم در مقایسه با دوربین لایت هانتر به حساب می‌آمد!

با روشن شدن LED سفید، می‌توانیم شاهد توانمندی دوربین کالرهانتر باشیم!
با روشن شدن LED سفید، می‌توانیم شاهد توانمندی دوربین کالرهانتر باشیم!

تصویر سوم – چراغ‌ها خاموش، LED سفید خاموش

در نهایت، ما LED داخلی کالرهانتر را خاموش کردیم تا ببینیم چقدر خوب نور را به خودی خود جذب می‌کند. باز هم، تنها نور پس‌زمینه 2.5 لومن هر‌گونه روشنایی را در اتاق فراهم می‌کرد. به طور شگفت انگیزی، ما تصویر واضح‌تر و رنگارنگ تری را در مقایسه با لایت هانتر دیدیم. ما حدس می‌زنیم که این به دلیل دیافراگم بازتر است: F1.0 برای کالرهانتر در مقابل 1.6 برای لایت هانتر.

کالرهانتر در نور کم عالی عمل کرد، خیلی بهتر از لایت هانتر!
کالرهانتر در نور کم عالی عمل کرد، خیلی بهتر از لایت هانتر!

عملکرد گوشی‌های هوشمند در نور کم (iPhone XS and Sony Xperia 5 II)

ما دیدیم که دوربین‌های لایت هانتر و کالرهانتر در صحنه‌های تاریک چگونه عمل می‌کنند، اما در مورد گوشی‌های هوشمند چطور؟ ما با استفاده از گوشی iPhone XS و Sony Xperia 5 II عکس گرفتیم تا ببینیم چگونه آنها در برابر دوربین‌های مداربسته که به طور خاص با عملکرد نور کم، طراحی شده‌اند، قرار می‌گیرند. هر دو عکس با استفاده از برنامه عکس پیش‌فرض از هر گوشی گرفته شده‌اند و فلاش خاموش است.

در ابتدا، عکس‌ها تقریباً کاملاً سیاه بودند. ما مجبور شدیم با استفاده از فتوشاپ نوردهی را با +7 EV افزایش دهیم تا بتوانیم اصلاً چیزی را ببینیم. نتایج عالی نبود، که البته قابل انتظار است. دوربین های مداربسته لایت هانتر و کالرهانتر برای ضبط در نور کم ساخته شده‌اند، در حالی که گوشی‌های هوشمند اینطور نیستند.

عملکرد گوشی‌های هوشمند در نور کم (iPhone XS and Sony Xperia 5 II)

نتیجه‌گیری در مورد مقایسه LightHunter با ColorHunter

به طور کلی، هر دو دوربین لایت هانتر و کالرهانتر در شب در محیط‌های تاریک عملکرد خوبی دارند. کالرهانتر 5 مگاپیکسلی به لطف نور LED سفید داخلی خود در شب عملکرد بهتری دارد. همچنین، به لطف دیافراگم بزرگتر، در شرایط کم نور دارای یک مزیت جزئی است که در نتیجه تصویری روشن تر از دوربین 5 مگاپیکسلی لایت هانتر ایجاد می کند.

ما مشتاق شنیدن صدای شما برای مشاوره رایگان به شما هستیم. راه ارتباطی با ما 025-38200545

سوالات متداول

در شب تصویر دوربین مداربسته یونی ویو کالر هانتر بهتره یا لایت هانتر؟

ما در این مقاله بصورت کامل در شرایط نوری مختلف به این نتیجه رسیدیم که دوربین کالرهانتر بهتر جواب میده در شب.

تصویر کالر هانتر در روز بهتره یا لایت هانتر؟

این دو تکنولوژی برای شرایط نوری کم تولید شده اند. پس خیلی در روز و نور خوب، نمیشود پاسخ قطعی به این سوال داد.

مقالات مرتبط