جستجو

دوربین مداربسته پلاک خوان؛ + نمونه تصویر واقعی در شب

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان می‌توانند به شما در حفظ امنیت کسب‌وکار، پارکینگ، کنترل ترافیک و… کمک کنند. این دوربین‌ها بیشتر از تکنولوژی OCR استفاده می‌کنند و دارای مدل‌های مختلفی از جمله مدل‌ هوشمند (مبتنی بر هوش مصنوعی)، مدل تشخیص پلاک اتوماتیک، مدل دید در شب و… هستند. در نصب دوربین، باید به مواردی مانند فاصله عکس‌برداری، زاویه دوربین پلاک خوان با ماشین، ارتفاع دوربین از زمین و فاصله آن با جاده، قدرت نور مادون‌قرمز برای تشخیص پلاک در شب و عمق میدان توجه کافی داشته باشید.

مقدمه

فناوری‌های ویدئویی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این موضوع کارکنان امنیتی، افسران مجری قانون و صاحبان مشاغل در تمام صنایع را قادر ساخته تا با قابلیت‌های پیشرفته‌تر تشخیص، واکنش خود را از نظر کیفی به طور چشمگیری بهبود بخشند. با ظهور سیستم‌های مدیریت ویدئوی هوش مصنوعی و سیستم‌های مدیریت مبتنی بر کلود (Cloud)، راه‌حل‌های نظارتی فعال و هوشمند دیگر رؤیایی دست‌نیافتنی نیستند.

یکی از جالب‌ترین راه‌حل‌ها، دوربین‌های پلاک خوان است. دستگاه‌های امنیتی ویدئویی با طراحی هوشمند که قادر به ضبط و تجزیه‌وتحلیل داده‌های پلاک خودرو برای کمک به شناسایی وسایل نقلیه هستند. درحالی‌که بازبینی دستی فیلم‌های گرفته شده می‌تواند بسیار پر زحمت و زمان‌بر باشد، دوربین LPR (License Plate Reader) یا همان دوربین پلاک خوان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیازتان را به‌آسانی و به‌سرعت جمع‌آوری کنید.

دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند در بسیاری از محیط‌های تجاری، قانونی و مسکونی مورداستفاده قرار گیرند و به متخصصان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از امکانات و منابع کمتر، به نتیجه مطلوب خود برسند. این مقاله قصد داریم تا به‌صورت جامع درباره دوربین‌های پلاک خوان صحبت کرده و راهنمایی جامع و کامل را برای تمامی افرادی که قصد استفاده از آن را دارند ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین‌های پلاک خوان ابزارهای نظارت تصویری تخصصی هستند که قادر به شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و ضبط خودکار اطلاعات پلاک خودرو هستند. آنها معمولاً در مکان‌های ثابت مشرف به پارکینگ‌ها، مسیرهای خصوصی و سایر مکان‌های مشابه نصب می‌شوند که در آن‌ها نیاز به وجود نظرات امنیتی هست. البته برخی از دوربین‌های پلاک خوان قابل‌حمل هستند.

دوربین‌های مجهز به نرم‌افزار ضبط پلاک، تصاویر متعددی از یک وسیله نقلیه را هنگام عبور از میدان دید واحد ضبط می‌کنند. سپس این تصاویر توسط یک برنامه کامپیوتری داخلی با بیشترین سرعت و دقت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند. این فرایند به‌عنوان تشخیص کاراکتر بصری (OCR) شناخته می‌شود.

ازآنجایی‌که دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند تصاویر گرفته شده را با پشتیبانی از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی آنالیز کنند، اغلب تصاویری تولید می‌کنند که درحالی‌که برای دوربین قابل‌تشخیص است، ممکن است برای چشم انسان غیرقابل‌تشخیص به نظر برسد. این می‌تواند برای صاحبان املاک، تیم‌های امنیتی و مجری قانون بسیار ارزشمند باشد.

انواع دوربین پلاک خوان

درحالی‌که انواع مختلف دوربین‌های مداربسته نظارت بر پلاک خودرو برای ضبط تصویر باکیفیت بالا از وسایل نقلیه در حال عبور طراحی شده‌اند، اما همه آن‌ها به یک‌شکل کار نمی‌کنند. در ادامه درباره چند نمونه از انواع معمول دوربین‌های پلاک خوان و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.

  • دوربین‌های LPR (دوربین پلاک خوان): این دوربین‌ها عموماً توانایی برداشتن اطلاعات پلاک خودرو و تجزیه‌وتحلیل بیشتر آن را به همراه پشتیبانی از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و جستجو در پایگاه‌های داده را دارند.
  • دوربین‌های LPC (دوربین پلاک بین): دوربین پلاک بین با دوربین پلاک خوان در این موضوع تفاوت دارند که آن‌ها معمولاً فقط اطلاعات پلاک خودرو را ضبط می‌کنند و ابزارهای جانبی مانند جستجوی پایگاه‌داده یا نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ندارند.
  • دوربین‌های IP LPR (دوربین پلاک خوان مبتنی بر اینترنت): این دوربین‌ها می‌توانند اطلاعات را از طریق اتصال اینترنتی امن ارسال و دریافت کنند. این موضوع به افراد این را امکان می‌دهد تا از راه دور به اطلاعات دسترسی پیدا کرده، آن‌ها را بررسی کنند و یا دوربین‌ها را به سیستم‌های دیگر متصل کنند.
  • دوربین‌های ALPR (دوربین پلاک خوان اتوماتیک): برخی از دوربین‌های پلاک خوان ممکن است توسط شرکت سازنده‌ به‌عنوان دوربین ALPR برچسب‌گذاری شوند، به این معنی که سیستم می‌تواند به طور خودکار تصویر را ضبط و تجزیه‌وتحلیل کند، اما اکثر دوربین‌های پلاک خوان مدرن خودکار هستند، بنابراین اصطلاحات ALPR و LPR به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند.
  • دوربین Handheld LPR (دوربین پلاک خوان سیار): دوربین‌های پلاک خوان سیار، نسخه‌های قابل‌حمل کوچک‌تری از دوربین‌های ثابت LPR هستند که معمولاً توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی برای بررسی پلاک‌ها از کنار جاده‌ استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته دید در شب پلاک خوان

یک دوربین پلاک خوان معمولی فقط می‌تواند در طول روز تصویر واضحی از پلاک خودرو ضبط کند. این دوربین‌ها نمی‌توانند نور منعکس شده از پلاک خودرو را در شب فیلتر کرده و در نتیجه تصویری مشخص و مناسب برای آنالیز به دست بیاورند. برای حل این مشکل، برخی دوربین‌های پلاک خوان مجهز به فناوری مادون‌قرمز یا دید در شب هستند. بدون مادون‌قرمز، دوربین‌های معمولی تصاویری تولید می‌کنند که به دلایل مختلف از جمله نبود نور کافی یا انعکاس نور، تشخیص پلاک را غیرممکن می‌کند. با فعال‌شدن دید در شب یا مادون‌قرمز، یک دوربین پلاک خوان در شب می‌تواند همانند شرایط عادی در طول روز، پلاک خودرو را ضبط کند.

موارد استفاده روزمره دوربین‌های پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان را می‌توان در بسیاری از موقعیت‌ها و مکان‌ها به کار گرفت تا به افراد در نظارت کمک کند. در ادامه، چند مورد از کاربردهای رایج برای دوربین پلاک خوان ذکر شده است.

  • نظارت بر پارکینگ: ازآنجایی‌که نرخ مالکیت خودرو در سراسر کشور همچنان در حال افزایش است، بسیاری از مدیران تأسیسات و صاحبان مشاغل (مانند پارکینگ‌های عمومی) ممکن است برای اجرای و مدیریت پارکینگ به کمک نیاز داشته باشند. استفاده از دوربین‌های پلاک خوان می‌تواند به شما اطمینان دهد که کارکنان شما می‌توانند از اطلاعاتی مانند تعداد فضای موجود و یا مدت‌زمان ماندن هر وسیله نقلیه در پارکینگ درآن‌واحد باخبر باشند. دوربین‌های تشخیص پلاک خودرو همچنین می‌توانند به سیستم‌های کنترل دسترسی متصل شوند و به کارکنان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اطلاعات پلاک خودرو به‌جای روش‌های دیگر (مانند بلیت)، به طور خودکار ورود را تأیید یا رد کنند. سیستم پرداخت خودکار هزینه‌ را نیز می‌توان به سیستم دوربین متصل کرد تا هزینه پارکینگ به طور خودکار بر اساس مدت بازدید محاسبه و دریافت گردد. علاوه بر این، با ثبت پلاک هر وسیله نقلیه در یک پایگاه‌داده، می‌توان به طور دقیق زمان بازدید را برای اجرای اطلاعات قوانین پارکینگ پیگیری کرد و موارد مربوطه را در صورت نیاز به مسئولین مربوطه گزارش داد.
  • املاک تجاری: دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند امنیت پارکینگ‌های مرتبط با املاک تجاری مانند فروشگاه‌ها، پاساژها، ساختمان تجاری و… را بهبود ببخشند. سیستم‌های کنترل دسترسی گیت را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که از اطلاعات ثبت‌نام به‌عنوان معیار دسترسی استفاده کنند و بر اساس دستورالعملی که شما برای آن مشخص کرده‌اید، به افراد انواع مختلفی از دسترسی‌ها را بدهند.
  • سازمان‌های دولتی و پلیس: سازمان‌های مجری قانون معمولاً هم دوربین‌های پلاک خوان ثابت و هم سیار را برای پیشگیری و کمک به بررسی فعالیت‌های مجرمانه بکار می‌گیرند. دوربین‌های پلاک خوان را می‌توان برای صدور جریمه برای تخلفات سرعت و پارکینگ و کمک به افسران در بررسی جرایمی که مظنونان از اخطار پلیس برای توقف سرپیچی کرده‌اند، استفاده کرد.

دوربین‌های پلاک خوان را همچنین می‌توان برای پرداخت خودکار عوارض در جاده‌ها و نظارت بر استفاده از وسایل نقلیه در مناطق طرح ترافیکی استفاده کرد. این دوربین‌ها همچنین قابلیت پیداکردن جای پارک در شهر را دارند.

ویژگی‌ها و نکاتی که در یک دوربین پلاک خوان باید به آن‌ها توجه داشته باشید

برای مؤثربودن یک دوربین ثبت پلاک، افراد باید بدانند که هنگام نصب و تنظیم دوربین، کدام ویژگی‌ها را باید در اولویت قرار دهند. برای کمک به افراد در این کار، در بخش زیر ویژگی‌های مختلفی را که هنگام انتخاب این دوربین‌ها باید در نظر داشته باشید، توضیح می‌دهیم.

  • قابلیت تشخیص اطلاعات از بازپخش تصویر یا فیلم: برای اطمینان از اینکه اطلاعات ضبط‌شده، داده‌ کافی را برای بررسی در اختیارتان قرار می‌دهد، باید دوربینی را انتخاب کنید که قابلیت تشخیص اطلاعات پلاک را از تصویر یا فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های دیگر را داشته باشد. چنین دوربین پلاک خوانی را می‌توان به‌راحتی به دوربین‌های امنیتی اضافی متصل کرد و که به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات چند دوربین را هم‌زمان بررسی کنید.
  • ویژگی آنالیز تصویر: درحالی‌که دوربین‌های ساده پلاک خوان می‌توانند تصاویر واضحی از پلاک‌های ماشین‌های عبوری در اختیار شما قرار دهند، ویژگی‌های تحلیلی بیشتری برای استفاده مناسب از این اطلاعات موردنیاز است. دوربین‌های پلاک خوان باکیفیت بالا دارای نرم‌افزار داخلی هستند که می‌تواند حتی مدل خودروهای عبوری را تجزیه‌وتحلیل کند و همچنین کیفیت تصویر را برای بهبود تشخیص افزایش دهد.
  • قابلیت جست‌وجو: اکثر دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند اطلاعات پلاک خودرو را در یک پایگاه‌داده داخلی شناسایی و ذخیره کنند، اگرچه همه این دوربین‌ها شامل قابلیت جستجو نیستند. برای اطمینان از اینکه می‌توانید به‌سرعت اطلاعات مربوطه را در زمان نیاز پیدا کنید، باید به دنبال دوربین‌های پلاک خوان با پایگاه‌داده‌های داخلی باشید که می‌توانند بر اساس تاریخ، زمان و مکان جستجو را انجام دهند.
  • سخت‌افزار دوربین: مشخصات فنی دوربین‌ها تا حدودی تمام ویژگی‌های دوربین را مشخص می‌کند. برای اطمینان از پوشش مناسب و کیفیت تصویر، باید دوربین‌های Bullet با قابلیت زوم بالا را در اولویت قرار دهید. دوربین‌های پلاک خوان K4 بالاترین کیفیت تصویر را ارائه می‌دهند، درحالی‌که دوربین‌های IP به شما این امکان را می‌دهند تا دوربین را از راه دور تنظیم کنید و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید.
  • قابلیت یکپارچه‌سازی: دوربین‌های پلاک خوان زمانی مؤثرتر هستند که با دستگاه‌های سیستم امنیتی تجاری موجود مانند کنترل دسترسی، امنیت ویدئویی و سیستم‌های هشدار در محل یکپارچه شوند. به دنبال دوربین‌های IP و سخت‌افزار با مشخصات API باز باشید، زیرا این دوربین‌ها می‌توانند داده‌ها را بین دستگاه‌های سازگار به اشتراک بگذارند تا از ادغام‌های امنیتی گسترده‌تر پشتیبانی کنند.
  • فناوری PoE (Power over Ethernet): این فناوری سیم‌کشی و نگهداری از دوربین را آسان می‌سازد و با کاهش هزینه‌ها، آن را مقرون‌به‌صرفه‌تر و کاربرپسندتر می‌کند.
  • دمای کار: دوربین‌های پلاک خوانی که در فضای باز نصب می‌شوند باید به‌اندازه کافی مقاوم باشند تا در شرایط آب‌وهوایی مختلف و محیط‌های ناملایم آسیب نبینند. انتخاب یک دوربین پلاک خوان که بتواند در دماهای شدید، لرزش، گردوغبار و رطوبت کار کند، بسیار مهم است.
  • یکپارچه‌سازی با هوش مصنوعی: دوربین‌های پلاک خوان بهتر است تا شامل قابلیت یکپارچه‌سازی با هوش مصنوعی برای به‌روزرسانی نرم‌افزار، نگهداری داده‌ها و ذخیره‌سازی باشند. با به‌روزرسانی منظم، سیستم قادر خواهد بود خود را با فناوری‌های جدید تطبیق دهد، عملکرد بهینه‌ای داشته باشد و نتایج رضایت‌بخشی را به شما ارائه دهد.

نکاتی که درباره محل نصب دوربین پلاک خوان باید در نظر داشته باشید

هنگامی که بهترین دوربین را متناسب با نیازهای خود انتخاب کردید، باید به مکان نصب آن نیز توجه کافی را داشته باشید. برای اطمینان از اینکه دوربین پلاک خوان می‌تواند تصاویر مناسبی را ضبط کند، بهتر است تا به موارد زیر دقت کنید.

  • محل نصب: دوربین‌های پلاک خوان بهتر است در مناطق پرترافیک که وسایل نقلیه معمولاً از آنجا عبور می‌کنند، قرار گیرند. گلوگاه‌ها مانند ورودی‌ پارکینگ‌ها، دوربرگردان و مسیرهای یک‌طرفه ایده ال هستند، زیرا وسایل نقلیه معمولاً از یک نقطه از پیش تعیین شده با سرعت کم عبور می‌کنند.
  • زاویه نصب: دوربین‌های پلاک خوان باید در ارتفاع و فاصله بهینه از وسایل نقلیه عبوری نصب شوند تا تصاویر واضح ثبت شوند. به‌عنوان یک قاعده کلی، دوربین‌ها باید در فاصله 5 متری از زمین نصب شوند و در زاویه 30 درجه رو به نقطه تعیین شده قرار گیرند. برای اطمینان از دقت و وضوح تصاویر بهتر است تا دوربین را بصورت آزمایشی امتحان کنید. در بخش‌های بعدی این مقاله بطور دقیق‌تر به جزئییات مربوط به زاویه نصب و محل نصب خواهیم پرداخت.
  • تنظیمات نرم‌افزاری: دوربین‌های مدرن معمولاً دارای نرم‌افزارهای تخصصی هستند که برای کمک به افراد مختلف و نیازهایشان طراحی شده و به افراد این امکان را می‌دهد تا تنظیمات را متناسب با نیاز خود تنظیم کنند. این تنظیمات شامل مواردی مانند نوردهی، زوم و فوکوس است. ویژگی‌های جانبی مانند تنظیمات پیشرفته روز و شب نیز در نسخه‌های پیشرفته وجود دارد. بهتر است تا این ویژگی‌ها را قبل از استفاده باتوجه‌به نیاز خود تنظیم کنید.
  • نگهداری: در نظر داشته باشید که دوربین‌های پلاک خوان باید به طور مکرر ارزیابی و در طول استفاده به طور منظم نگهداری شوند. این بدان معناست که دوربین‌ها باید در جایی نصب شوند که شما بتوانید به آن به‌راحتی دسترسی داشته باشید. البته، در صورت نیاز، باید حواستان به مخفی بودن دوربین باشد تا بعداً دچار مشکل نشوید. در برخی شرایط، ممکن است عاقلانه باشد که دوربین‌ها را به امکانات جانبی ضد خرابکاری مانند پوشش لنزهای ضد دست‌کاری و هشدار فشار مجهز کنید.

تراکم پیکسل

قبل از آنکه به نکات دیگر بپردازیم، لازم است تا ابتدا درباره پیکسل در تصویر صحبت کنیم. برای اینکه پلاک قابل خواندن باشد،  باید کیفیت عکس گرفته شده از آن به‌گونه‌ای باشد که تراکم پیکسل‌ها به حداقل 74 (طبق استاندارد اتحادیه اروپا) و برای اکثر دوربین‌های پلاک خوان بین 100-1500 پیکسل برای بخشی از تصویر که شامل پلاک می‌شود باشد.

به تصاویر زیر دقت کنید:

کیفیت تصویر و تراکم پیکسل به دو عامل بستگی دارد: رزولوشن یا کیفیت دوربین و میدان دید. دربارهٔ مورد اول که صحبتی نیست، اما میدان دید دوربین می‌تواند کاملاً تحت‌تأثیر کیفیت و زاویه نصب دوربین قرار گیرد. البته عوامل دیگری هم مؤثر هستند. میدان دید به فرمت سنسور و فاصله کانونی لنز دوربین نیز بستگی دارد. در جدول زیر مقادیر پیشنهادی برای میدان دید افقی آورده شده‌اند.

فاصله از دوربین5 متر10 متر20 متر30 متر50 متر
یک لاین < 4 متر33°–44°17°–23°9°–11°6°–8°3°–6°
دو لاین < 8 متر62°–77°33°–44°17°–23°11°–15°7°–9°

برای یک لاین < 4 متر، حداقل رزولوشن 1 مگاپیکسل ( HD، p720) و برای دو لاین < 8 متر، حداقل رزولوشن 2 مگاپیکسل ( Full HD، p1080) پیشنهاد می‌شود.

یادآوری: توصیه می‌شود از قراردادن دوربین در نزدیکی سایر منابع نور قوی مانند لامپ‌های خیابانی خودداری کنید. در غیر این صورت، این موارد می‌توانند با عملکرد نوردهی خودکار تداخل داشته باشند و باعث کاهش کیفیت تصویر و عملکرد نامناسب دوربین شوند.

نور مادون‌قرمز

ضبط پلاک در شب نیاز به نور مصنوعی دارد. برای این کار، معمولاً از نور مادون‌قرمز (IR) استفاده می‌شود که برای چشم نامرئی است و برای رانندگان مزاحمت ایجاد نمی‌کند. بیشتر پلاک‌ها بازتابنده نور مادون‌قرمز هستند که این موضوع به بهتر دیده‌شدن آن‌ها توسط دوربین کمک می‌کند. نور IR می‌تواند از LEDهای تعبیه شده در دوربین، یا از منابع نور مادون‌قرمز که خارج از دوربین هستند، تعبیه شود.

برد نور مادون‌قرمز

شدت نور مادون‌قرمز با افزایش فاصله از منبع، کاهش پیدا می‌کند (مقدار کاهش برابر است با مربع فاصله). برای اجسام منعکس‌کننده، مانند پلاک خودرو، این موضوع باعث می‌شود تا با دوبرابر شدن فاصله منبع نور مادون‌قرمز از پلاک خودرو نسبت به حالت عادی، نیاز به منبعی باقدرت چهار برابری برای حفظ شدت نور به وجود بیاید. حداکثر فاصله‌ای که نور مادون‌قرمز همچنان شدت کافی دارد بستگی به قدرت منبع این نور، حساسیت سنسورهای دوربین و زاویه منبع نور مادون‌قرمز دارد.

یادآوری: باتوجه‌به کوتاهی زمان‌ شاتر که برای دوربین پلاک خوان لازم است، دوربین نور کمتری در حالت تنظیمات پیش‌فرض جمع‌آوری می‌کند. بااین‌حال بازتاب نور مادون‌قرمز از پلاک باعث افزایش روشنایی پلاک می‌شود. در مجموع، در هنگام استفاده از دوربین برای ضبط پلاک (با زمان شاتر 0.002 ثانیه)، برد نور مادون‌قرمز حدود 50٪ کاهش می‌یابد.

منبع خارجی نور مادون‌قرمز

اگر برد نور مادون‌قرمز با LEDهای داخلی کافی نیست، یا اگر دوربین شما LED نور مادون‌قرمز ندارد، می‌توانید از منابع خارجی نور مادون‌قرمز استفاده کنید. باتوجه‌به موضوعی که به آن اشاره کردیم که بیشتر پلاک‌ها بازتابنده نور مادون‌قرمز هستند، لازم است تا منبع خارجی نزدیک دوربین پلاک خوان قرار گیرد. با افزایش فاصله منبع نور مادون‌قرمز از دوربین، کیفیت تصویر پایین می‌آید. (مطابق نمودار)

نصب دوربین پلاک خوان

شاید بتوان گفت نصب دوربین مهم‌ترین مرحله کار است، زیرا بعداً انجام مجدد آن بسیار دشوار است. قبل از اینکه بخواهید نصب دوربین را انجام دهید، لازم است تا ابتدا از بعضی موارد آگاهی داشته باشید.

موقعیت دوبین

توصیه می‌شود تا زاویه بین دوربین و جهت حرکت خودرو را به حداقل برسانید تا پلاک را کم‌وبیش به‌صورت مستقیم مشاهده کنید. در حالت ایدئال، باید دوربین را مستقیماً بالای وسایل نقلیه قرار دهید (فاصله جاده = 0 در شکل)، و نه در ارتفاع خیلی بلند. با این حال، برای جلوگیری از کور شدن دوربین با نور شدید، ایده خوبی است که دوربین را بالاتر از چراغ های جلوی خودرو قرار دهید.

توضیحات تصویر: ارتفاع نصب (1) و فاصله عکسبرداری (2) زاویه عمودی (3) بین دوربین و جهت حرکت ماشین را تعیین می کند. فاصله از مرکز جاده (4) زاویه افقی (5) بین دوربین و جهت حرکت ماشین را تعیین می کند.

زاویه کل بین دوربین پلاک خوان و مسیر حرکت ماشین بر حسب فرمول زیر محاسبه می‌شود:

در این فرمول، h برابر با ارتفاعی است که دوربین در آن نصب شده و dr برابر فاصله از جاده به متر است. زاویه بین دوربین و ماشین بر حسب فرمول زیر محاسبه می‌شود:

در این فرمول،  dt فاصله عرضی بر حسب متر بین دوربین و جاده و dc متراژ عکس‌برداری بر حسب متر است.

دو جدول زیر برای نمونه آورده شده‌اند. جدول اول: فاصله دوربین از جاده 2 متر است. مقادیر قرمز نشان دهنده بیش از حد بودن زاویه می باشد.

فاصله از دوربین | ارتفاع5 متر10 متر20 متر30 متر50 متر
1.5 متر27°14°7.1°4.8°2.9°
3 متر36°20°10°6.9°4.1°
5 متر47°28°15°10°6.1°
7 متر56°36°20°14°8.3°
10 متر64°46°27°19°12°

جدول دوم: فاصله دوربین از جاده 5 متر است. مقادیر قرمز نشان دهنده بیش از حد بودن زاویه می باشد.

فاصله از دوربین | ارتفاع5 متر10 متر20 متر30 متر50 متر
1.5 متر46°28°15°9.9°6.0°
3 متر49°30°16°11°6.7°
5 متر55°35°19°13°8.0°
7 متر60°41°23°16°9.8°
10 متر66°48°29°20°13°

یادآوری: فاصله بین دوربین و بخشی از جاده که در آن پلاک‌ها را ضبط می‌کند به‌عنوان فاصله عکس‌برداری نامیده می‌شود. این فاصله باید بادقت انتخاب شود، زیرا از طرق مختلف بر امکان تشخیص پلاک خودرو تأثیر می‌گذارد.

عمق میدان

دوربین باید به‌خوبی بر روی محدوده خاصی متمرکز باشد تا پلاک‌ها واضح و خوانا باشند. بااین‌حال، تصویر نه‌تنها در یک فاصله خاص، بلکه در طیف وسیعی از فواصل در اطراف صفحه کانونی واضح است. اندازه این محدوده را عمق میدان (DOF) می‌گویند.

توضیحات تصویر: 1: ارتفاع، 2: فاصله تصویر یا فاصله کانونی، 3: صفحه کانونی، 4: عمق میدان. عمق میدان محدوده اطراف صفحه کانونی را تعیین می کند که در آن تصویر هنوز به طور قابل قبولی واضح است.

محدوده قابل‌شناسایی

محدوده قابل‌شناسایی محدوده مسافتی است که در طول جاده پلاک خودرو در تصویر قابل‌مشاهده و شناسایی است. در حالت ایدئال، محدوده قابل‌تشخیص، میدان دید کامل دوربین است، اما همیشه این‌طور نیست. محدوده قابل‌تشخیص را می‌توان با عمق میدان دوربین محدود کرد و وسایل نقلیه‌ای که دور هستند نمی‌توانند به‌خوبی توسط سنسور تصویر شناسایی شوند.

همچنین شرایط آب‌وهوایی مانند برف، باران و مه می‌تواند دید در فواصل طولانی را به‌شدت محدود کند و ازاین‌رو برد قابل‌تشخیص را محدود کند. در روز و در شرایط آب‌وهوایی خوب، برد قابل‌تشخیص بافاصله بیشتر افزایش می‌یابد. برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت بالا حرکت می‌کنند، لازم است از فاصله بیشتری استفاده شود، تا قبل از خروج خودرو از میدان دید، زمان کافی برای خواندن پلاک وجود داشته باشد.

توضیحات تصویر: محدوده قابل‌تشخیص را می‌توان با عمق میدان و وضوح محدود کرد. 1: ارتفاع، 2: فاصله گرفتن (فاصله کانونی)، 3: زاویه دید عمودی.

جدول زیر شامل مقادیر پیشنهادی برای فاصله عکس‌برداری است.

سرعت ماشینحداقل فاصله عکس‌برداری پیشنهادی
10 کیلومتر بر ساعت4 متر
30 کیلومتر بر ساعت7 متر
50 کیلومتر بر ساعت11 متر
80 کیلومتر بر ساعت24 متر
100 کیلومتر بر ساعت27 متر
130 کیلومتر بر ساعت30 متر

یادآوری: حداقل فاصله عکس‌برداری توصیه شده به‌سرعت وسایل نقلیه بستگی دارد. اعداد جدول‌بندی شده بر اساس زمان تشخیص تخمینی 0.2 ثانیه است، به این معنی که نرم افزار تجزیه و تحلیل دوربین پلاک خوان می تواند پنج فریم در ثانیه را تجزیه و تحلیل کند. توجه داشته باشید که تعداد فریم های تحلیل شده در ثانیه می تواند بین نرم افزارهای مختلف دوبین ها و پردازنده های مختلف متفاوت باشد و همچنین به وضوح تصاویر نیز بستگی دارد. جدول فقط یک راهنما است.

یادآوری: در شب، حداکثر فاصله عکس‌برداری ممکن اغلب به‌خاطر محدودیت برد نور مادون‌قرمز کم می‌شود. برد نور مادون‌قرمز را می‌توان با استفاده از منابع خارجی قدرتمندتر بهبود بخشید.

تنظیمات شاتر دوربین

اگر زمان شاتر دوربین بیش از حد طولانی باشد، وسایل نقلیه‌ای که در تصویر حرکت می‌کنند باعث تاری آن می‌شوند. حداکثر زمان شاتر به تراز دوربین و همچنین سرعت وسایل نقلیه بستگی دارد.

خودرویی که به‌صورت مستقیم به سمت دوربین حرکت می‌کند، در تصویر به‌صورت عرضی حرکت نمی‌کند، بلکه با نزدیک‌شدن به آن فقط بزرگ‌تر می‌شود. این تأثیر اغلب ناچیز است. اما به‌محض ایجاد زاویه بین دوربین و جهت حرکت، خودرو به‌صورت عرضی در تصویر با سرعتی که بستگی به زاویه دارد حرکت می‌کند. سرعت عرضی باعث تاری حرکت در زمان پیش‌فرض شاتر در حدود 1/30 ثانیه می‌شود، بنابراین حداکثر زمان شاتر باید محدود شود.

در جدول زیر، مقدار حداکثر زمان شاتر بر اساس سرعت خودرو و زاویه دوربین آمده است. (ms برابر با 0.001 ثانیه)

سرعت ماشین زاویه دوربین30 کیلومتر بر ساعت50 کیلومتر بر ساعت80 کیلومتر بر ساعت110 کیلومتر بر ساعت130 کیلومتر بر ساعت
19.3 ms11.6 ms7.2 ms5.3 ms4.5 ms
10°9.7 ms5.8 ms3.6 ms2.6 ms2.2 ms
15°6.5 ms3.9 ms2.4 ms1.8 ms1.5 ms
20°4.9 ms2.9 ms1.8 ms1.3 ms1.1 ms
25°4.0 ms2.4 ms1.5 ms1.1 ms0.9 ms
30°3.4 ms2.0 ms1.3 ms0.9 ms0.8 ms

نرم‌افزار تشخیص پلاک

پس از ضبط ویدئو از پلاک ماشین‌ها، یک نرم‌افزار تحلیلی ویژه برای استخراج شماره پلاک از فایل ضبط شده موردنیاز است. عملکرد سیستم پلاک خوان نه‌تنها به تنظیمات دوربین، بلکه به تنظیمات نرم‌افزار تشخیص پلاک نیز بستگی دارد.

نرم‌افزار تشخیص پلاک می‌تواند مستقیماً روی دوربین یا سرورهای راه دور اجرا شود.

اجرای نرم‌افزار تشخصی پلاک روی سرور راه دور می‌تواند قدرت پردازش به مقدار قابل‌قبولی افزایش دهد، اما نیاز به پخش ویدئو در یک مکان از راه دور دارد که به پهنای باند شبکه بیشتری نیاز دارد. تنظیم‌کردن یک سیستم مبتنی بر سرور برای زمانی که تعداد دوربین زیاد شود بسیار دشوار است؛ زیرا زیاد بودن تعداد ویدئوها می‌تواند به‌سرعت شبکه را دچار اختلال کند.

اجرای نرم‌افزار پلاک خوان به طور مستقیم بر روی دوربین به این معنی است که فقط حروف و ارقام پلاک خودرو باید از دوربین به سرور مرکزی ارسال شوند (اگرچه خروجی اغلب شامل یک عکس فوری از پلاک خودرو و نمای زمینه نیز می‌شود). این امر نیاز به پهنای باند شبکه را به حداقل می‌رساند. تنظیم‌کردن این سیستم آسان است، زیرا افزودن یک دوربین جدید نیازی به افزودن منابع دیگر به سیستم ندارد.

نقطه‌ضعف اجرای الگوریتم‌های تشخیص پلاک روی دوربین محدود بودن قدرت پردازش آن است که باعث می‌شود تجزیه‌وتحلیل هر تصویر به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. این موضوع همچنین حداکثر وضوح قابل‌استفاده و تعداد لاین‌هایی را که هر دوربین می‌تواند پوشش دهد را نیز محدود می‌کند. با توسعه انواع جدیدی فناوری و روش‌های تجزیه‌وتحلیل تصویر، برای مثال هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی، دوربین‌ها می‌توانند به طور فزاینده‌ای قدرتمندتر شوند. الگوریتم‌های کارآمدتر و همچنین پردازنده‌های تعبیه‌شده قوی‌تر، زمان لازم برای تجزیه‌وتحلیل هر تصویر را کاهش می‌دهند.

نام‌های آشنا در صنعت دوربین‌های پلاک خوان

همان‌طور که ویژگی‌های دوربین پلاک خوان و انتخاب مدلی مناسب که نیازهای شما را برطرف کند مهم است، پیداکردن آن و قابل‌اعتماد بودن برند هم حائز اهمیت است. در ادامه، به پنج برند شناخته شده و نقاط قوت و ضعف محصولات هرکدام خواهیم پرداخت.

1- Avigilon

Avigilon از نظر فناوری و کیفیت پیشرو است و دوربین‌های پلاک خوانی را ارائه می‌دهد که به دلیل دقت و قابلیت اطمینان خود مشهور هستند. این دوربین‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کیفیت تصویری بی‌نظیر ارائه می‌دهند و کار تشخیص پلاک خودرو را بادقت بالا انجام می‌دهند.

نقاط قوت:

  • وضوح تصویر استثنایی
  • هشدار هم زمان برای تشخیص صفحه خاص
  • طراحی بادوام برای هر شرایط آب‌وهوایی
  • نصب و نگهداری آسان
  •  قابلیت زوم و فوکوس قدرتمند
  • تجزیه‌وتحلیل پیشرفته برای شناسایی خودرو
  • قابلیت ادغام یکپارچه با سیستم‌های امنیتی

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا نسبت به سایر برندها
  • نیاز به نرم‌افزارهای جانبی برای استفاده از تمام ویژگی‌های دوربین

2- Axis

شرکت Axis Communications طیف گسترده‌ای از دوربین‌های پلاک خوان را ارائه می‌دهد که فناوری نوآورانه را با سهولت استفاده ترکیب می‌کند و پاسخ‌گوی تمام نیازهای شما خواهند بود. دوربین‌های پلاک خوان Axis که به دلیل ساختار قوی و عملکرد کارآمد خود شناخته می‌شوند، برای طیف وسیعی از محیط‌ها مناسب هستند.

نقاط قوت:

  • ضبط باکیفیت پلاک خودروهای  در حال حرکت
  • دارای نور مادون‌قرمز داخلی برای دید در شب
  • تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر تکنولوژی Edge برای پردازش فوری داده‌ها
  • نرخ فریم بالا برای عکس‌برداری از وسایل نقلیه سریع

نقاط ضعف:

  • نیاز به انجام تنظیمات برای نصب و استفاده از دوربین
  • محدودیت میدان دید دوربین در برخی از مدل‌ها

3- LTS

دوربین‌های LTS از پیشرفته‌ترین فناوری موجود استفاده می‌کنند و به‌خاطر قابل‌اطمینان بودن و ویژگی‌های پیشرفته خود در گرفتن تصاویر واضح از پلاک خودروها در شرایط نوری مختلف مشهور هستند. برند LTS برای استفاده تجاری و مسکونی مناسب است.

نقاط قوت:

  • تصویربرداری با وضوح‌بالا برای ضبط واضح پلاک (1080 و K4)
  • فناوری مادون‌قرمز پیشرفته برای دید در شب
  • طرح‌های ضد آب و مناسب برای استفاده در فضای باز
  • یکپارچه‌سازی آسان با سیستم‌های امنیتی موجود
  • میدان دید بالا برای ثبت پلاک از فواصل دور
  • پشتیبانی از ارتباط آنالوگ و مبتنی با IP

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا نسبت به سایر برندها
  • نیاز به نصب و تنظیم توسط نیروی متخصص

4- Oculur

Oculur به‌خاطر گستردگی مدل‌‌های دوربین‌ پلاک خوان خود علاوه بر تکنولوژی روز و کیفیت بالا، شناخته شده است. این دوربین‌ها برای ثبت تصاویر باکیفیت بالا از پلاک در مسیرهای مختلف ساخته شده‌اند که آنها را برای نظارت بر پارکینگ‌ها، ورودی‌ها و مسیرهای پر ترافیک عالی می‌کند.

نقاط قوت:

  • وضوح فوق‌العاده باکیفیت K4
  • پشتیبانی از دید در شب با استفاده از فناوری مادون‌قرمز
  • پوشش ضد آب و مقاومت در بالا در انواع آب‌وهوا
  • میدان دید وسیع با لنزهای زوم موتوردار
  • فناوری ALPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) برای ثبت سریع و آسان پلاک
  • یکپارچه‌سازی آسان با سایر سیستم‌های امنیتی

نقاط ضعف:

  • نیاز به تجهیزات شبکه بخصوص برای عملکرد کامل
  • پیچیدگی نصب و تنظیمات اولیه

5- Geovision

مانند برندهای قبلی، دوربین‌های پلاک خوان Geovision هم توانایی و کیفیت خود را در میدان عمل ثابت کرده‌اند و به‌خاطر توانایی یکپارچه‌سازی بالا با سیستم‌های امنیتی دیگر مشهور هستند. آنها ترکیبی عالی از فناوری تشخیص پیشرفته و عملکرد کاربرپسند را ارائه می‌دهند که برای ردیابی و نظارت بر حرکات خودرو در محیط‌های مختلف ایدئال است.

نقاط قوت:

  • فیلم‌برداری با وضوح‌بالا برای تشخیص دقیق پلاک
  • مجهز به فناوری دید در شب
  • پشتیبانی از پروتکل‌های متعدد
  • مجهز به زوم اپتیکال و دیجیتال
  • مجهز به فناوری OCR
  • قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی حافظه SD یا NVR

نقاط ضعف:

  • برای استفاده از برخی ویژگی باید هزینه اضافی بپردازید
  • نصب و تنظیم دوربین بایست توسط متخصص صورت گیرد

نتیجه‌گیری در مورد دوربین های مداربسته پلاک خوان

پیشرفت‌های مداوم در نظارت تصویری و فناوری هوش مصنوعی افراد بسیاری را قادر ساخته تا سیستم‌های امنیتی و مدیریت ساختمان خود را تقویت کنند. از جمله هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها، دوربین‌های پلاک خوان هستند که برای کمک به افراد در شناسایی و رسیدگی بهتر به وسایل نقلیه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان را می‌توان برای ساده‌سازی سیستم‌های کنترل، بهبود راه‌حل‌های مدیریت پارکینگ و کمک به مسائل امنیتی استفاده کرد. علاوه بر این، به شرطی که از روش‌های مناسب برای نصب دوربین استفاده کنید و نکات ضروری را رعایت کنید، دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند به شما در بهبود وضعیت امنیتی خود و رسیدگی بهتر به رفتارهای مشکوک کمک کنند. تا زمانی که برنامه‌های آن به‌خوبی برنامه‌ریزی‌شده باشند، این دوربین‌ها می‌توانند بسیار پرکاربرد باشند.

ما مشتاق شنیدن صدای شما برای مشاوره رایگان در مورد خرید دوربین پلاک خوان به شما هستیم. راه ارتباطی با ما 025-38200545

سؤالات متداول

دوربین اسپید‌ دام پلاک خوان چیست؟

 این دوربین نوعی دوربین مداربسته پلاک خوان هست که علاوه بر ثبت پلاک، قابلیت تشخیص سرعت خودرو و گزارش آن در صورت بیشتر بودن مقدار آن از سرعت مشخص را نیز دارد.

در شب، دید دوربین مداربسته پلاک خوان چطور هست؟

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان انواع مختلفی دارند که برخی از آن که مجهز به تکنولوژی مادون‌قرمز هستند، توانایی ضبط پلاک در شب یا هوای تاریک را نیز دارند.

مقالات مرتبط